Hoogsensitiviteit en werkgeluk

Hoogsensitiviteit en werkgeluk

Of je nu parttime of fulltime werkt, je brengt een groot deel van je tijd door op je werk. Of jij lekker in je vel zit op je werk of niet heeft dan ook veel invloed op jouw welzijn.

Stressfactoren

❯ je merkt dat je eerder vermoeid bent dan je collega’s
❯ de sfeer (1) op je werk heeft invloed op jouw functioneren
❯ een rumoerige werkomgeving zorgt ervoor dat jij je minder goed kunt concentreren
❯ grenzen aangeven doe je niet of nauwelijks
❯ je bent geneigd veel verantwoordelijkheid naar je toe te trekken
❯ Je vraagt je af hoe het komt dat je collega’s zoveel meer aan lijken te kunnen dan jij
❯ regelmatig doe je meer dan je aankunt waardoor je ’s avonds volledig uitgeput thuiskomt
angst voor afwijzing (rejection sensitivity)
perfectionisme
❯ je doet wat er van je verwacht wordt maar het brengt geen voldoening

Kenmerken hoogsensitiviteit

Hsp is geen stoornis maar een aangeboren persoonskenmerk. Ongeveer 1 op de 5 mensen is hoogsensitief. De belangrijkste kenmerken zijn een diepgaande verwerking, gevoeliger voor prikkels, subtieler waarnemen en sneller emotioneel geraakt worden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het hoogsensitieve brein (2) anders werkt dan het niet-hoogsensitieve brein.

Voordelen hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit brengt ook veel voordelen en mooie kwaliteiten met zich mee. Als je deze talenten kunt benutten, ervaren jij en je werkgever daar allebei de lusten van! Dat zorgt voor meer werkplezier, voldoening, zingeving en werkgeluk.

Een paar voorbeelden hiervan zijn:
❯ zowel het grote geheel als details zien
❯ oog hebben voor ieders belangen  
❯ vraagstukken vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken
❯ de rode draad zien
❯ creatief in het bedenken van oplossingen
❯ gericht op verbinding
❯ groot verantwoordelijkheidsgevoel
❯ risico’s in kaart brengen en met name de hoogsensitieve high sensation seeker durft ook actie te nemen.

Effectieve vragen

Niet ieder hoogsensitief persoon is hetzelfde. Zicht krijgen op welke factoren jouw hoogsensitiviteit beïnvloeden helpen je om aan prikkelmanagement te doen en overprikkeling en-/of onderprikkeling voor te zijn. Effectieve vragen die jij jezelf kunt stellen zijn bijvoorbeeld:
❯ Waardoor raak jij overprikkeld?
❯ Gaat het kortdurende stress factoren of speelt dit continue?
❯ Hoe kom jij weer tot rust? 
❯ Welke heb prikkels jij juist nodig hebt om voldoening te ervaren?
❯ Waar krijg je energie van?

Bewustzijn

Bewustzijn is essentieel om goed te kunnen functioneren. Daarom is het zinvol te ontdekken welke overtuigingen en patronen er onbewust spelen die ervoor zorgen dat jij je bent gaan aanpassen. Dit aangepaste zelf heeft je in het verleden geholpen om pijn te vermijden maar op een bepaald moment merk je dat deze strategieën je in de weg zitten en je belemmeren in plaats van helpen. Je kunt alleen veranderen waar jij je ‘bewust’ van bent.

Het kennen van je talenten, kwaliteiten, valkuilen, persoonlijke waarden en triggers zijn nodig om krachtig in je eigen schoenen te staan en keuzes te kunnen maken die ondersteunend zijn.

Hoogsensitiviteit bespreekbaar maken

Hoogsensitiviteit wordt nog niet overal geaccepteerd of serieus genomen. Of je hoogsensitiviteit op je werk bespreekbaar moet maken is situatie afhankelijk. Het ligt aan de relatie die je hebt met je werkgever of jij je veilig voelt dit te delen.
Je kunt in ieder geval aangeven wat jij nodig hebt om te kunnen floreren en jouw kwaliteiten en talenten optimaal in je werk te kunnen benutten. Zoals bijvoorbeeld af en toe op een andere plek te gaan zitten waar het minder rumoerig is zodat jij je goed kunt concentreren. Je hoeft het woord hoogsensitiviteit niet te gebruiken.

Coaching

Ik help je graag jouw werkgeluk te vergroten zodat jij weer energiek en met plezier aan het werk kunt.

Hsp coach veldhoven

(1) https://hoogsensitief.nl/hsp-werkstress-in-diagrammen/
(2) https://www.hspmagazine.nl/hoe-werkt-het-hoogsensitieve-brein/

Please follow and like us:
error
fb-share-icon